Have an account?
Posted by syahfahmi on Sunday, June 19, 2011 in
rutin yg biasa bg aku dlm sebulan sekali aku akan ke satu tempat di jegeri kedah , dkt dgn jeniang, kawasan kg, agak tepencil jauh dari pekan dh hampir 2 tahun aku berulang kt area tu.. tapi hari tu lain aku terpaling dan terlihat srg tua yg bongkok di halaman sebuah rumah yg aku xpernah perasan adanya rumah disitu sblm ni, tertanya aku, sbb perwatankan dia seakan2 lain dri org2 yg berusia biasa yg kita dpt lihat... dibenak fikiran aku, jauh berbisik, siapa dia? mcm mna hidup dia, dri apa yg aku lihat dia mcm tinggal srg, rumah yg agak usang...



satu hari aku lalu lagi kot kawasan tu, aku buat keputusan tuk pegi dan dekati wanita tua tu.. sunyi halaman rumahnya, naik bulu roma aku, dia duduk dihadapan pintu sambil mengopek pinang.. aku bg salam dan salam aku di sahut, aku pandang muka dia, senyum dia, mmg menakutkan, sbb time tu aku srg.



dia tanya kan aku nk cari sapa, aku ckp saja lalu nampak nenek sy pun singgahlah, aku berbual panjang, sebelum nk ke situ aku ada belikan roti , dan beras niat aku asalnya nk bg pada org lain, dh terlanjur aku singgah aku sedekahkan buat dia.. sedih melihatkan keadaandia. aku duduk and becerita panjang dgn dia, dia becerita ttg kisah idopnya, dia takada ank, hidup srg2 ada pun ank angkat, jarang dtg melawat, aduhh sebak dngr kn tu... dlm fikir aku, apalah nasib dia, hari2 dia, sakit demam dia, sayu wajah tua dia ya allah...






dh lama skt aku dh agak mesra dgn dia becerita bla bla bla ... aku btanyakan dia kenapa nenek bongkok, dia kata die pernah kemalangan dengan lori, dan suami dia meninggal dunia dlm kemalangan tu...


pastu aku pun beredar tinggal kan dia, dia terus pandang aku berlalu, seolah2 wajahnya takmahu untuk ditinggalkan dan ingin kn teman untuk becerita... luruh hati aku lihatkan dia...... start dri detik tu, aku selalu singgah , dan belikan sesuatu buat dia. mudah2 mak aku nnt waktu tuanya takterbiar & terbela mcm tu.. cumanya last tadi aku lalu dh lama tak lalu ikut kawasan tu, aku lihat rumah tu sunyi mcm dh takada dia kt situ... nk singgah dh nk gelap , mudah2 allah swt permudah kan urusan hidup sekalipun urusan mati buatnya... apalah nasib dia........ nukilan hati syahfahmiee

***dan yang terkini, aku lihat rumah tu dh jadi rumah tinggal.. dan aku yakin dia dh takada lagi disitu . rumah tu kelihatan usang dh tidak terurus.. aku akan cuba tanyakan org2 dkt dgn kawasan tu bertanyakan ttg nenek itu insyaallah nnt update lg..
0 Responses to “Wajah tua yang sayu”:

Post a Comment